Pazyryk'et er det hidtil ældste fundne tæppe. Det blev opdaget i 1949 i en gravhøj i Altai-bjergene og er 2500 år gammelt.
Altså er håndknyttede tæpper blevet fremstillet siden for mindst 2500 år siden, sandsynligvis også endnu før. Man tilskriver asiatiske hyrdenomader opfindelsen af tæppet, da de var i besiddelse af får, og da tæppet tjente som ideelt indbo, med den ekstra fordel, at de kunne forevige mystiske beskyttelsestegn og stammesymboler deri. Først i det 16. århundrede begyndte man at dyrke knyttekunsten ved det persiske hof. Betydningsfulde kunstnere designede deres ornamentale mønstre, som stadig i dag præger talrige tæppers udseende. Mange af disse kongelige pragttæpper nåede også til Europa, dog var de udelukkende forbeholdt konge- og adelshuse.
I slutningen af det 19. århundrede blev et orientalsk tæppe fremvist på verdensudstillingerne i Wien (1873, 1890) og i Paris (1878), og det udløste et boom, der førte til grundlæggelsen af de første specialforretninger med tæpper i Europa. Tæppet var stadig et luksusobjekt, som kun adelen og det nye borgerskab kunne få fingre i. Først hundrede år senere, omkring 1984, faldt priserne grundet den økonomiske nedtur i Iran, og tæppet blev et indretningsobjekt, der var til at betale. Tilsvarende bredt er udbuddet i dag: Det rækker fra de billigste handelsvarer til fortryllende kostbarheder af manuelt spundet og planteindfarvet uld.
Alle håndknyttede tæpper fra Nain Trading lover den højeste kvalitet og bliver leveret med ægthedscertifikat, hvis det ønskes.
Her kan du vælge, hvilke data der kan indsamles under dit besøg på vores websted.
Vi indsamler data under dit besøg for at vise dig relevant indhold om produkter. For at vælge indhold, der er relevant for dig, bruger vi oplysninger om tidligere køb og dine interaktioner med webstedet. Vi kan muligvis videregive disse oplysninger til tredjepart som Facebook og Google i krypteret form. Dette giver os mulighed for at vise dig relevante reklamer på webstederne og i tredjepartsapps.
Vi bruger disse data til at forbedre din shopping-oplevelse, forhindre bugs og teste nye funktionaliteter samt til at foretage analyser af brugeroplevelsen og forretningsrelevante analyser af butikken.
Disse services indsamler data, som er nødvendige for websitets tekniske performance, grundlæggende shoppingfunktioner og ikke mindst sikkerhed og forebyggelse af bedrageri. Altid til.